Stefan Rinck

Lastenbär
2007, Sandstone sculpture, 26 × 16 × 25.5 cm

 
Stefan Rinck_Lastenbär_2007_Sandstone sculpture_26 x 16 x 25,5 cm.jpg
 
 

The Zion Church in its neo-Gothic masonry continuously experienced again and again acts of courage and despair - but above all a repeated carrying on and not giving up of the values we have gained over generations. As an analogy to this, we show in our exhibition, among other things, the "Lastenbär", a sandstone sculpture by Stefan Rinck. The work shows a bear that has to constantly carry an oversized, far too heavy masonry stone on its back and yet continues to walk unflinchingly, looking - almost droll - as if it doesn't mind so much in the end.

This sculpture - completely disconnected from the intention of the artist who created it back in 2010 - has become a sign for this exhibition and, if possible, will later remain in larger form in the outdoor area of the Zion Church as a temporary memorial and anchor point for a series of subsequent exhibitions until it can move to a permanent location. Based on the spontaneous reactions of many viewers, it seems as if many narratives converge in this work by Stefan Rinck.

On the one hand, the "Lastenbär" is a work of art, but on the other hand, it also seems to be able to function as a "mascot". Very often, in fact, he has been identified as a "Berlin bear" - albeit one that has to carry a heavy load of his heritage. It is a curatorial decision to take up the disarmingly positive feedback on Stefan Rinck's work, not only from the art public, to make him a landmark. And for what all artists, and all those who will have made possible the exhibition POINTS OF RESISTANCE from Easter Sunday and also the concert TRES MOMENTOS (composer Sven Helbig) on April 26, want to achieve: Namely, a sincere discussion - no matter how heated - about all that is important to us. A discussion that can also result in opposing points of view, which must be respectful and tolerant - so that peace remains.

It is an experiment whether such a small sandstone bear, as it will be shown in the context of the exhibition, can achieve so much. It will depend on the commitment of all visitors to the exhibition, on whether people will also like this Berlin bear, and also on who else will turn out to support this project. The sculpture will be realized by the artist and the gallery only in exchange for covering the costs. If more money is raised from the fundraising planned after Easter, it will be used for charitable purposes.

Among other things, there will be a round table discussion on this experiment, hosted by Christian Posthofen, philosopher, author and lecturer, on the topic: "Heteretopias - The Church, the Resistance and the Bear".

– Constanze Kleiner

Die Zionskirche in ihrem neogotischen Mauerwerk erlebte kontinuierlich immer wieder Akte des Mutes und der Verzweiflung – aber vor allem ein immer wieder Weiter-Machen und Nicht-Aufgeben unserer über Generationen errungenen Werte. Als Analogie dazu zeigen wir in unserer Ausstellung unter anderem den „Lastenbär“, eine Sandsteinskulptur von Stefan Rinck. Die Arbeit zeigt einen Bären, der einen überdimensionalen, viel zu schweren Mauerstein ständig auf seinem Rücken schleppen muss und dennoch unbeirrbar weiter geht und dabei - fast drollig - so aussieht, als würde ihm das am Ende gar nicht so viel ausmachen.

Diese Skulptur- völlig abgekoppelt von der Intention des Künstlers, der sie schon 2010 geschaffen hat - ist zu einem Signum für diese Ausstellung geworden und soll, wenn möglich, später in größerer Form im Außenbereich der Zionskirche als temporäres Memorial verbleiben und Ankerpunkt für eine Reihe von Folgeausstellungen sein, bis sie an einen endgültigen Ort umziehen kann. Anhand der spontanen Reakionen vieler Betrachter scheint es so zu sein, als ob in dieser Arbeit von Stefan Rinck viele Narrative zusammenlaufen.

Zum einen ist der „Lastenbär“ ein Kunstwerk, zum anderen scheint er aber zugleich auch als „Maskottchen“ funktionieren zu können. Sehr oft wurde er nämlich als „Berliner Bär“ identifiziert - wenn auch als einer, der schwer an seinem Erbe zu schleppen hat. Es ist eine kuratorische Entscheidung, das entwaffnend positive Feedback nicht nur des Kunstpublikums auf Stefan Rincks Arbeit aufzugreifen, um ihn zum Wahrzeichen werden zu lassen. Und zwar für das, was alle Künstler, und all jene, die die Ausstellung POINTS OF RESISTANCE ab Ostersonntag und auch das Konzert TRES MOMENTOS (Komponist Sven Helbig) am 26. April ermöglicht haben werden, erreichen wollen: Nämlich eine aufrichtige Diskussion – ganz gleich wie heftig – um all das, was uns wichtig ist. Eine Auseinandersetzung die auch gegensätzliche Standpunkte zur Folge haben kann, was respektvoll und tolerant aushaltbar sein muss – damit Frieden bleibt.

Es ist ein Experiment, ob so ein kleiner Sandsteinbär, wie er im Kontext der Ausstellung gezeigt werden wird, so viel leisten kann. Es wird vom Engagement aller Besucher der Ausstellung abhängen, davon, ob die Leuteauch diesen Berliner Bär mögen werden und auch davon, wer sich sonst noch dazustellt, dieses Projekt zu fördern. Die Skulptur wird vom Künstler und der Galerie lediglich gegen die Deckung der Kosten realisiert werden. Falls mehr Geld aus dem nach Ostern geplanten Fundraising zusammen kommen sollte, wird es gemeinnützig verwendet.

Es wird zu diesem Experiment unter anderem auch eine Gesprächsrunde geben, zu der Christian Posthofen, Philosoph, Autor und Dozent einlädt, zum Thema: „Heteretopien - Die Kirche, der Widerstand und der Bär“.

– Constanze Kleiner

Bio

Stefan Rinck is a German visual artist who was born in 1973 in Homburg/Saar. He studied Art History and Philosophy at the Universität des Saarlandes in Saarbrücken and Sculpture at the Academy of Arts in Karlsruhe. Stefan Rinck has had several gallery and museum exhibitions, including de Hallen (Haarlem), Sorry We`re Closed (Brussels), Nino Mier Gallery (Los Angeles), Vilma Gold (London), Semiose (Paris), Gallery Rüdiger Schöttle (Munich), The Breeder (Athens), Galeria Alegria (Madrid), Klara Wallner Gallery (Berlin) and Cruise&Callas (Berlin).

He participated at the Busan Biennale in South Corea and at the Vent des Fôret and La Forêt d’Art Contemporain in France where he realized permanent public sculptures. In 2018, the work The Mongooses of Beauvais was permanently installed in the city of Paris at 53-57 rue de Grennelle (Beaupassage). He is in following public collections: CBK Rotterdam (NL), Musée de la Loterie (BE), Sammlung Krohne (DE), FRAC Corse (FR).