EDITIONS

Title: The Cornflower Carrier /  Der Kornblumenträger
Year: 2021
Edition: 1/111
Technique: Fine Art Print on Hahnemuehle Ultra Smooth Paper, 305 gsm
Size: 18 x 18 cm
Price: 111,11 €

Contact: info@kleinervonwiese.com

 
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Kerstin Serz does not plant cornflowers, but instead paints them in full bloom. They are carried by an unknown messenger, who has a Goldfinch on his shoulder.

An article in the taz with the title, “Let us plant blue flowers” (taz, Lasst uns blaue Blumen pflanzen, 25.03.2019), initiated the artist’s reflection on this topic and the creation of the edition.

The cornflower, a popular motif of Romanticism, has since seen multiple transformations in its significance.

It became particularly famous through Novalis’ character, Heinrich von Ofterdingen, who in one of his dreams observes a cornflower transforming into the face of his recently deceased fiancé. Thus, the flower became a symbol for the unattainable and a desire for Wanderlust. Eichendorff most famously expressed the quest of searching the unsearchable in his poem “Die Blaue Blume”.

Novalis’ story also addresses the merging of human and nature; one of the main motives found throughout Kerstin Serz’s work; she further intensifies this relationship through the inherently surrealistic atmosphere of her paintings.

Just like Romanticism fluctuated between a distinct separation of dream and reality and gravitated towards the unification of these two entities, Kerstin Serz seems to be in a perpetual search for a place in which everything: nature and human, dream and reality, can coalesce into one coherent composition. The Goldfinch operates as an intermediator between nature and humans. One of the Goldfinch’s preferred food source is the cornflower; by picking up the seeds of the flower and with the help of the wind, he becomes an important propagator for the plant’s dissemination. Simultaneously, the bird can be seen as a companion of the Cornflower Carrier and representative for a solidarity togetherness against the symbolic usurpation of the cornflower.

Nowadays, the flower is often worn like a badge by party members of the AfD. As a consequence, the flower’s significance is increasingly becoming a source of identification for particularly right-winged people. The article in the taz ends with the appeal that one should not accept this one-sided and narrow symbolism of the cornflower.

If the general public started to accept this specifically right-winged interpretation and thus, begins to avoid the flower (by not planting or appreciating it anymore) out of fear of misidentification, then the ideologies and principles attached to the far right, could gain more (symbolic) power. Therefore, Kerstin Serz attempts to neutralise the symbolism of the cornflower, to prevent the flower from being consumed and tainted completely by nationalistic and right-winged connotations.

“The Cornflower Carrier” embodies the literal importance of this painting: which is foremost the distribution of an antithetical symbolism of the flower.

This is further enhanced through its edition, which enables a facilitated spread of this message. His task is to carry the cornflower as far as possible into other and new contexts.

Kerstin Serz pflanzt keine Kornblumen, sondern malt sie in voller Blüte; getragen werden sie von einem unbekannten Boten, mit einem Stieglitz auf der Schulter.

Ein Artikel in der Taz mit dem Titel „Lasst uns blaue Blumen pflanzen“(taz, 25.03.2019) sorgte für die Denkanstöße zu dieser Edition.

Die Kornblume ein beliebtes Motiv der Romantik erlebte ihn ihrer Bedeutung schon einige Wandlungen.

Bekannt wurde sie durch Novalis‘ Romanfigur Heinrich von Ofterdingen, der in einem Traum, eine sich verwandelte blaue Blume findet, mit dem Gesicht seiner verstorbenen Verlobten im Blütenkopf. Somit wurde die Kornblume als Symbol des Unerreichbaren zum Auslöser für Wanderlust und einer unendlichen Suche. Ein Aspekt den Eichendorff in seinem Gedicht „Die Blaue Blume“ deutlich zum Ausdruck bringt.

Novalis‘ Auszug befasste sich zudem mit der Verschmelzung zwischen Mensch und Natur, ein Thema das Kerstin Serz ebenfalls in ihren Bildern aufgreift und es in seinen surrealistischen Momenten noch weiter intensiviert.

So wie in der Romantik, die Unterscheidung zwischen Traum und Wirklichkeit in seiner eindeutigen Unterteilung schwankte und immer stärker in Verbundenheit trat, so wirken auch die Bilder von Kerstin Serz wie eine Suche nach einem Ort an dem Alles: Natur-Mensch, Traum-Wirklichkeit, zusammenfließen können in eine kohärente Komposition. Der Stieglitz kann hier als Vermittler zwischen Pflanze und Mensch gesehen werden. Eine seiner bevorzugten Nahrungsquellen, die Kornblume, die er durch das Aufpicken der Samen, gleichzeitig mit Hilfe des Windes überall verteilt, ist hier ein Gefährte des Menschen und repräsentiert somit auch einen Zusammenhalt gegen die symbolische Vereinnahmung unserer Gegenwart.

Denn momentan wird die Blume oft von Parteimitgliedern der AfD getragen, fast wie ein Abzeichen, mit dem sich vor allem Rechtsgesinnte identifizieren können. Der Artikel der taz endet mit der Aussage, dass man es nicht bei der dieser einseitigen Symbolik der Kornblume belassen darf.

In dem man nur diese Deutung zulässt und diese Blume aus Angst vor falscher Identifizierung meidet, nicht mehr pflanzt und schätzt, gibt man der Symbolik und den dahinterstehenden Ideologien und Prinzipien ein gewisse Macht. Kerstin Serz versucht darum die Kornblume in ihrer Bedeutung zu neutralisieren, bzw. die Blume von ihren Konnotationen zum Rechtsextremismus und Nationalismus zu befreien.

„Der Kornblumenträger“ verkörpert wortwörtlich die Bedeutung des Bildes.

Seine Aufgabe besteht darin, mittels einer Edition, die Kornblumen soweit wie möglich in andere Kontexte zu tragen.