Michael Wutz

Germania III
2018, Etching on paper, 180 × 240 cm

As a point of resistance, this work was removed from the exhibition by request of the artist.

Michael Wutz_Germania III (Ed. 6:7 + 2 AP), 2018, Radierung auf Papier, 180 x 240 cm.jpg

Germania - Speer and Hitler's megalomaniac utopia. The gigantic blocks, which retain the aura of the model in their geometry, cut through the chiseled mesh of the historically grown city. Some sections in the periphery resemble aesthetically photographed aerial photographs. In fact, a connoisseur of more recent prints will immediately notice that analog means were also used here: by means of light-sensitive film, a sight was transmitted that was itself captured by photographic means. These elements reproduce a very specific moment: when a photographer shot reconnaissance images of soon-to-be-destroyed Berlin from an airplane in 1943: thus, particles of light that were captured on film at that very moment are captured on the plates half a century later. These analog structures are fused in etching processes with the city structures transferred to the plate by drawing (also Berlin 1943) to form a skeletonized Berlin. Chaotic haptics clash with the monstrous blocks of the model, and yet both points of contrast are woven into a homogeneous texture in the pictorial space. The target object, scouted by the Royal Air Force in 1943, already merges with Hitler's utopia and, in the process of decoding the artwork, reproduces in the viewer, if he becomes aware of this anachronism, the contradiction of romantic escape from reality/repression and historical-materialistic reality. Both motifs, i.e. the bombed cities of '45 but also Germania are, however, not simply concrete, isolated phenomena/images. As iconographic elements they are interwoven in a network of - not only but also - national/collective memories and problems. In their interweaving, the two moments exemplify the fabrications of art as a means of critical juxtaposition with the real.

Germania - Speer und Hitlers megalomanische Utopie. Die gigantischen Blöcke, die in ihrer Geometrie die Aura des Modells bewahren, zerschneiden das ziselierende Geflecht der historisch gewachsenen Stadt Einige Partien in der Peripherie ähneln ästhetisch fotografierten Luftbildaufnahmen. Tatsächlich wird ein Kenner aktuellerer Druckgrafik sofort bemerken, dass hier auch mit analogen Mitteln gearbeitet wurde: per lichtempfindlichen Film wurde ein Anblick übertragen, der selbst mit fotografischen Mitteln eingefangen wurde. Diese Elemente reproduzieren einen ganz bestimmten Moment: als ein Fotograf aus einem Flugzeug heraus 1943 Aufklärungsbilder vom bald zerstörten Berlin schoss: so werden Lichtteilchen, die just in diesem Augenblick auf dem Film gebannt wurden, ein halbes Jahrhundert später auf die Platten gebannt. Diese analogen Strukturen sind in Ätzprozessen mit den zeichnerisch auf die Platte übertragenen Stadtstrukturen (auch Berlin 1943) zu einem skelettierten Berlin verschmolzen. Chaotische Haptik brandet gegen die monströsen Blöcke des Modells und dennoch sind im Bildraum beide Kontrastpunkte zu einer homogenen Textur verwoben. Es verschmelzen das 1943 von der Royal Air Force ausgespähte Zielobjekt bereits mit der Hitlerschen Utopie und reproduziert im Prozess des Entschlüsselns des Kunstwerks beim Betrachter, so er sich dieses Widerspruchs/Anachronismus bewusst wird, den Widerspruch romantischer Realitätsflucht/Verdrängung und historisch-materialistischer Wirklichkeit. Beide Motive, also die zerbombten Städte '45 aber auch Germania sind aber nicht einfach konkrete, isolierte Phänomene/Bilder. Als ikonografische Elemente sind sie verwoben in einem Netz -nicht nur aber auch- nationaler/kollektiver Erinnerungen und Probleme. In ihrer Verschränkung miteinander leiten die beiden Momente in die phantastische Kunst als Mittel kritscher Aueinandersatzung mit dem Realen über. 

 

Tales, Lies and Exaggerations
2011, Video animation, 9 min

Michael Wutz_Tales, Lies and Exaggerations_2011_Video Animation_9 min.jpg

The animation Tales, Lies and Exaggerations combines various drawn, photographed and filmed documents connected with other projects that Michael Wutz has been working on. The plot was inspired by the ‘Cut-Up’ technique developed by William S. Burroughs and Brion Gysin, as well as by proto-Surrealist authors such as the Comte de Lautréamont. Both these works examine different aspects of dreams and dreaming: its language, mechanisms, symbols and utopian spaces.

Bio

Michael Wutz was born in 1979 in Ichenhausen, Bavaria, Germany. In 2004 he graduated from Schweizer Cumpana Scholarship for Painting in Bucharest. In 2001-2006 he studied at the Universität der Künste Berlin under Prof. Leiko Ikemura. In 2005-2006 Michael Wutz was a Master student under Leiko Ikemura at the UdK Berlin. The artist currently lives and works in Berlin.