Maik Schierloh

Ohne Titel
2021, Acrylic, oil, gold leaf on canvas, 251 × 70.5 cm

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Maik Schierloh, the accomplished artist/curator, who has also realized extensive exhibition series in a wide variety of places, is called a "dream catcher": fleeting moments take shape, the world seems as if seen through a veil. Here and there the paint runs down in a dancing manner. One also thinks to trace natural processes: clouds shift, color mist forms, light breaks through, color sends signals. Brown canvas or light cotton are primed and painted with pigment or acrylic paint - initially also with oil - dusted, dotted. The painting mutates from paint application to paint application, from fixation to fixation, from wash to wash, as if matter-changing alchemy were at work here. Again and again, aluminum silver and gold powder is used, which oxidizes to a greenish hue as a result of the washing, but also shines out in larger areas in a luminous insular manner. Some signal red is interspersed with traces of feathers or a play of lines. Abstract animation prevails everywhere. Even the incidental cleaning rags while painting become with their dot structures as "Fabric" to the picture. Glazed wooden panels from old cupboards are palette-like covered with gold leaf islands. These painting processes sometimes drag on for months. In terms of art history, Kandinsky is a great inspirer here with his abstract landscapes. One also thinks of the informal structures of a Wols, of the sprayed urinated and oxidized paintings of Warhol, of the pours of color in the work of Anish Kapoor. Processes are captured and figure. These paintings are connected to the painter's body movements, each hand movement becomes trace. Painting is an event here.

– Stephan von Wiese

Man nennt Maik Schierloh, den großen artiste arrangeur, der auch umfangreiche Ausstellungsserien an verschiedensten Orten realisiert hat, einen "Traumfänger": flüchtige Momente gewinnen Gestalt, die Welt wirkt wie durch einen Schleier gesehen. Hier und da rinnt die Farbe tänzerisch herunter. Auch Naturvorgänge meint man nachzuspüren: Wolken schieben sich, Farbnebel bildet sich, Licht bricht durch, Farbe sendet Signale. Braune Leinwand oder helle Baumwolle werden grundiert und mit Pigment oder Acrylfarbe - anfangs auch mit Öl - bemalt, bestäubt, gepunktet. Das Bild mutiert von Farbauftrag zu Farbauftrag, von Fixierung zu Fixierung, von Wässerung zu Wässerung, als sei hier die Materie ändernde Alchemie am Werk. Immer wieder wird Aluminiumsilber und Goldpulver, das durch die Wässerung grünlich oxydiert, aber auch in größeren Partien inselhaft leuchtend hervorstrahlt, eingesetzt. Manches Signalrot ist von Federspuren oder Linienspiel durchzogen. Überall herrscht abstrakte Animation. Auch die nebenbei entstandenen Putztücher beim Malen werden mit ihren Punktstrukturen als "Fabric" zum Bild. Lasierte Holztafeln aus alten Schränken sind palettenhaft mit Blattgoldinseln überzogen. Diese Malprozesse ziehen sich manchmal über Monate hin. Kunsthistorisch gesehen ist hier Kandinsky mit seinen abstrakten Landschaften ein großer Inspirator. Man denkt auch an die informellen Strukturen eines Wols, an die gespritzten urinierten und oxydierten Bilder von Warhol, an die Farbschüttungen bei Anish Kapoor. Prozesse sind festgehalten und figurieren sich. Diese Bilder sind mit den Körperbewegungen des Malers verbunden, jede Handbewegung wird Spur. Malerei ist hier Ereignis.

– Stephan von Wiese

 

Bio

Maik Schierloh moved to Berlin in 1997 and began planning, organising and executing cultural and art projects and exhibitions (Lovelite, Autocenter, Bar Babette). He made an apprenticeship as organ builder (organ builder Alfred Führer Wilhelmshaven, Germany) and then studied Art at the University of Applied Science Ottersberg, Germany.